Uitgangspunten
Het belangrijkste uitgangspunt bij het ontwikkelen van deze nieuwe verpakkingen is een lagere CO2-voetafdruk qua materiaalgebruik en logistiek; concreet betekent dit een gewichtsreductie tot 35% ten opzichte van de benchmarks.
Een ander uitgangspunt is dat de verpakkingen samen met onze relaties zo zijn ontwikkeld dat de transitie op bestaande afvullijnen naar onze nieuwe verpakkingen zo vloeiend mogelijk verloopt.
Daarnaast zijn onze nieuwe verpakkingen getest om, net als de oude verpakkingen, op een vergelijkbare manier belast te kunnen worden.
Net als bij de oude verpakkingen is ook hier het hergebruiken van verpakkingsmaterialen zeer belangrijk geweest bij de ontwikkeling.
Doordat ook deze verpakkingen van 100% mono-materiaal zijn gemaakt, kunnen deze na gebruik volledig worden gerecycled.
Ontwerp
Joop Voet heeft op basis van eerdergenoemde uitgangspunten technisch zeer vernieuwende 1.000 ml en 1.100 ml zuivelverpakkingen ontwikkeld, die zowel mét als zonder hengsel geleverd kunnen worden.
Door de slankere rand is de decoratieruimte middels IML van de verpakkingen vergroot.
Samenwerking
Joop Voet heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan nieuwe series met toekomstbestendige, lichtgewicht verpakkingen en de daarvoor benodigde productiecapaciteit in Nederland en daarbuiten.
Deze verpakkingen zijn in nauwe samenwerking met onze klantrelaties ontwikkeld en reeds bij een aantal van onze relaties in gebruik.